Program współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów
realizowany Szkole Podstawowej w Szczęsnem
w roku szkolnym 2025/2026
1. Cele współpracy:
1) Zwiększenie zaangażowania rodziców w sprawy kształcenia, wychowania i sprawowania właściwej opieki nad dziećmi szkoły podstawowej.
2) Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności rodziców za efekty kształcenia i wychowania, dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami,
3) Uświadamianie rodzicom i nauczycielom, że wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez szkołę i dom;
4) Wytworzenie i wzmocnienie więzi emocjonalnej między nauczycielami i rodzicami;
2. Zadania współpracy:
1) Wzajemna wymiana informacji o uczniach:
a) postępy ucznia w nauce,
b) zachowanie w grupie rówieśniczej,
c) pasje i zainteresowania,
d) problemy i trudności wychowawcze,
e)problemy zdrowotne.
2) Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym:
a) statut,
b) szkolny program wychowawczo – profilaktyczny,
c) zestaw programów nauczania,
d) zestaw podręczników,
e) plan nauczania,
f) plan lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
g) plany pracy,
3) Włączanie rodziców w proces tworzenia prawa szkolnego;
4) Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych;
5) Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;
6) Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo wychowawczych;
7) Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.
3. Formy współpracy:
1) Zebrania ogólne (plenarne);
2) Zebrania klasowe – wywiadówki;
3) Rozmowy indywidualne z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub dyrektorem;
4) Konsultacje z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przedmiotów;
5) Dni otwarte szkoły;
6) Szkolenia rodziców;
7) Spotkania z zaproszonymi gośćmi (prelekcje, wykłady);
8) Kontakty przez dziennik elektroniczny;
9) Uczestnictwo i współorganizowanie wycieczek, imprez klasowych i szkolnych;
10) Świadczenie pracy i usług na rzecz klasy, szkoły (dekorowanie klasy, wykonywanie pomocy dydaktycznych, itp.).
4. Zasady współpracy:
1) Zasada pozytywnej motywacji;
2) Zasada partnerstwa;
3) Zasada wielostronnego przepływu informacji;
4) Zasada jedności oddziaływań;
5) Zasada aktywnej i systematycznej współpracy.
5. Rodzice mają prawo do:
1) Wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i światopoglądem;
2) Do współdziałania w tworzeniu planu wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci;
3) Znajomości celów, treści i metod pracy szkoły.
6. Rodzice mają obowiązek:
1) Wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
2) Angażować się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
3) Wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;
4) Osobiście włączać się w życie szkoły i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
5) Poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkole, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
6) Usprawiedliwić nieobecności dziecka na zajęciach w terminie ustalonym w kryteriach ocen z zachowania, zgodnie z przyjętymi procedurami;
7) Zwalniać dziecko z zajęć, poprzez osobiste odebranie dziecka ze szkoły przez rodzica (prawnego opiekuna) lub osobę pełnoletnią upoważnioną przez rodzica ( prawnego opiekuna);
8) Uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcami klas wg ustalonego harmonogramu;
9) Zapewnić dziecku możliwość regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne;
10) Zapewnić dziecku warunki do przygotowania się do zajęć;
11) Ponosić koszty naprawy zniszczonego przez dziecko wyposażenia.
7. Procedura kontaktów z rodzicami:
1) Niniejsza procedura ma na celu ułatwienie wzajemnych kontaktów nauczycieli z rodzicami / opiekunami oraz uwzględnienia ich w działalności wychowawczej szkoły zawartej w szkolnym programie wychowawczym.
2) Kontakty rodziców / opiekunów z nauczycielami przebiegają według ustalonego i podanego na początku roku szkolnego harmonogramu, uwzględniającego:
– Zebrania z rodzicami,
– Dni otwarte w szkole
3) Rodzice / opiekunowie mają możliwość kontaktów dodatkowych poza ustalonym harmonogramem w miarę potrzeb wynikających z aktualnych sytuacji, ale powinny one odbywać się po uprzednim ustaleniu z nauczycielem terminu i miejsca takiego spotkania.
4) Miejscem kontaktów nauczycieli z rodzicami może być jedynie szkoła. Nauczyciele przeprowadzają rozmowy z rodzicami w klasach, gabinecie lub pokoju nauczycielskim, a nie na korytarzu szkolnym.
5) W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo nauczyciel organizuje spotkanie indywidualne z rodzicami / opiekunami w uzgodnionym miejscu i terminie, poza ustalonym harmonogramem, po uprzednim pisemnym poinformowaniu rodziców / opiekunów,
6) Nauczyciele mogą udzielać informacji o uczniach za pomocą dziennika elektornicznego.
7) Obecność rodziców / opiekunów na zebraniach ogólnych potwierdzana jest ich podpisem na zbiorczej liście obecności dla danej klasy; listy obecności i protokóły spotkań z rodzicami znajdują się w Teczce wychowawcy klasy,
8) Nie dopuszcza się rozmów nauczycieli z rodzicami / opiekunami i udzielania informacji o uczniu w czasie trwania lekcji lub podczas dyżuru nauczyciela na przerwie.
9) Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły kierowane są przez rodziców / opiekunów kolejno do :
– nauczyciela,
– wychowawcy,
– dyrektora szkoły,
– rady pedagogicznej,
– organu nadzorującego szkołę,
10) Rodzice / opiekunowie wspólnie z nauczycielami przestrzegają przyjętą procedurę w trosce o poprawność kontaktów, ich rzetelność i zadowalający poziom współpracy szkoły z rodzicami.
11) Przez szkolenie (prowadzone przez pedagoga szkolnego lub osobę przez niego zaproszoną) i warsztaty dla rodziców rozumie się zorganizowane formy spotkań tematycznych dla rodziców, terminy spotkań ustala się w miarę potrzeb i zaprasza się zainteresowanych rodziców poprzez ogłoszenia i plakaty oraz na stronie internetowej szkoły.
12) W szkole pracuje pedagog szkolny, który gromadzi dokumentację dostarczaną przez rodziców zgłaszających swoje oczekiwania względem pracy dydaktycznej i wychowawczo – opiekuńczej szkoły, m.in:
a) orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
b) opinie PPP
c) opinie dotyczące różnych problemów uczniów,
d) korespondencję z instytucjami takimi jak sąd, policja i inne,
e) notatki służbowe,
f) inne dokumenty
13) Szkoła posiada stronę internetową, z której rodzice mogą czerpać informacje o przepisach szkolnych.
Harmonogram spotkań z rodzicami dzieci z oddziałów przedszkolnych
| TERMIN | TEMATYKA SPOTKANIA |
|
WRZESIEŃ |
|
| STYCZEŃ |
|
| KWIECIEŃ/ MAJ |
|
Pozostałe spotkania z rodzicami odbywać się będą wg zatwierdzonego planu współpracy dla danej grupy przedszkolnej i harmonogramie dni otwartych.
04.09.2025r. – zebranie rodziców dzieci przedszkolnych – organizacyjne
08.01.2026r. – zebrania – podsumowanie półrocznej pracy dzieci,
23.04.2026r. – zebranie rodziców dzieci przedszkolnych,
Harmonogram spotkań z rodzicami uczniów klas I-V :
| TERMIN | TEMATYKA SPOTKAŃ |
|
WRZESIEŃ |
Spotkanie wychowawcy z rodzicami – integracja i przedstawienie zasad współpracy.
|
|
STYCZEŃ |
|
|
CZERWIEC |
|
Pozostałe spotkania z rodzicami odbywać się będą wg zatwierdzonego planu współpracy dla danej klasie i harmonogramie
dni otwartych.
Zebrania i dni otwarte z rodzicami
04.09.2025 r. – zebranie rodziców dzieci z klas I-V– organizacyjne
6.11.2025 r. – Dzień otwarty klasy I-V
08.01.2026 r. – zebrania – podsumowanie I semestru nauki;
12.03.2026 r. – zebranie – Dzień otwarty klasy I-V
11.06.2026 r. – zebrania – propozycje ocen rocznych.